VARUMÄRKET I FICKAN MED APPAR

Har din verksamhet lojala kunder som gillar varumärket? I så fall är det hög tid att skaffa en eller flera appar. Speciellt är detta en utmaning för verksamheter med hög webbanvändning, att konvertera spontana webbesökare till lojala engagerade appanvändare som är beredda att ladda ner ditt varumärke till sin mobil. Helst till den åtråvärda platsen på startskärmen.

Läs om vår kampanj: APPAR FÖR DEALS

Användningen av appar växer fortfarande snabbt och har Inte nått peak ännu.

Mobila applikationer tar allt mer av den tid vi spenderar i digitala miljöer. Enligt comScores nya rapport representerar mobil användning nu nästan 2 av 3 mobila minuter och appar närmar sig 60% av den totala digitala tiden.

Nästan 90% av tillväxten som finns i form av spenderat tid inom digitalt sker just i Smartphones och 8 av 10 nya digitala minuter står appar för. Vi spenderar i snitt 87% av den mobila tiden i appar medan mobil webb står för resterande 13%.

Leverera värde.

Men det gäller all leverera det kunden vill ha. Den genomsnittliga användaren laddar ner 2 nya appar per månad och 70% placerar de som används mest på startskärmen. Speciellt finns nu en stor tillväxt av användningen för appar inom mat, skönhet och mode som är de kategorier som växer snabbast sett till andel av tid.

Den vanligaste kategorin av appar som laddas ner utanför kommunikation och underhållning är retail med 4% av samtliga appar, var fjärde app är inom kategorin ”övriga” vilket visar på stor spridning och många unika behov.

Rekommendation är vanligaste kanalen för att hitta nya appar.

Att nå ut till potentiella användare kan vara en utmaning bland miljontals appar på olika appstores. Det är fortfarande ca 21% av användarna som hittar appen på respektive appstore medan 35% skaffar nya appar på rekommendation, 29% av nya appar hittas genom annonsering och/eller annan marknadsföring.

Läs mer här:
http://www.marketingprofs.com/charts/2016/30966/mobile-app-usage-and-download-trends-for-2016-infographic